aanvragen-maaltijd

3 Diëten met weinig koolhydraten

Zoekt u een dieet met weinig koolhydraten? Op deze pagina omschrijven we 3 populaire diëten die zijn gericht op minder koolhydraten. Op onze pagina koolhydraatarme maaltijden vindt u hier meer informatie over inclusief actuele aanbieders.

Koolhydraatarm dieet

Heel weinig koolhydraten in het eetpatroon is het beginsel van een koolhydraatarm dieet. Deze diëten zijn het afgelopen decennium erg populair om mee af te vallen. Het heet een Low Carb dieet in de Engelse taal. Het is een eetpatroon dat het eten van koolhydraten verminderd door producten met koolhydraten te vermijden. Diëten met weinig koolhydraten verlagen het aantal calorieën dat iemand binnenkrijgt door het verminderen van koolhydraten. Afhankelijk om welke diëten het gaat en het gewicht van de diëter wordt dit verlaagd naar zo weinig als 20 tot 50 gram koolhydraten dagelijks. Let op: de afgelopen jaren is er ook veel kritiiek op dit dieet. Je lichaam gaat namelijk over op een nieuwe primaire energiebron (Vet). Het kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid als je dit dieet niet juist toepast. Doe dit dus altijd in overleg met een ervaren diëtist.

Paleodieet

Het paleodieet wordt ook het verzamelaarsdieet genoemd en is de laatste jaren enorm populair geworden onder de diëten. Het dieet is gebaseerd op de voeding afkomstig van de menselijke voorouders in het paleolithicum; de oerbewoners van de wereld. Het paleolithicum is een andere titel voor het tijdvak van tienduizend jaar tot 2.500.000 jaar geleden. De mensen hadden toen nog niet de beschikking over eten zoals wij dat tegenwoordig hebben. Voeding zoals groentes, vis, vlees en noten vertegenwoordigen een groot gedeelte van het paleodieet. Dit zijn alleen maar natuurlijke producten en geen geraffineerde voedingsmiddelen. Het dieet heeft geen zout, geraffineerde suikers en graanproducten.

Glutenvrij dieet

Gluten, een eiwit, doen zich voor in granen. In de producten die hiervan afkomstig zijn komen gluten ook voor. Dit is bijvoorbeeld crackers, brood of koek. Bij personen met glutenintolerantie zorgen gluten voor gezondheidsproblemen door een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Mensen met deze aandoening hebben last van coeliakie. Dat is de naam voor de aandoening. Een glutenvrij dieet kan de dunne darm herstellen door ervoor te zorgen dat er geen gluten is het eetpatroon zit.