Eiwitrijke maaltijden

PROEFPAKKET AANVRAGEN

Meer weten over eiwitrijke maaltijden en proteïne dieet? Eiwitten (proteïnen) zijn zeer belangrijk voor de bouw van ons lichaam, voor de aanmaak van spieren, voor ons immuunsysteem, voor de genezing van wonden. Ons lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid eiwitten of proteïnen verwerken per dag. Eiwitten worden door de nieren verwerkt, en een te grote inname van eiwitten kan men de nieren overbelasten! Het teveel aan opgenomen eiwitten wordt omgezet in vet door de nieren. De belangrijkste bron van eiwitten zijn vlees en vis. Ook melk is een onmisbare bron van volwaardige eiwitten.

Proteïnen-dieet maaltijden
Het proteïnen-dieet bestaat erin om meer eiwitten te eten, en minder koolhydraten (Atkins dieet). Koolhydraten (zetmelen en suikers) zijn een belangrijke dikmaker. Door ze te vervangen door eiwitten zal je dus afvallen. Het proteinen dieet betekent eigenlijk dat je niet volgens de voedingsdriehoek eet! Dus opletten: voor je eraan begint, raadpleeg je diëtiste! Zie ook onze informatie over lactosevrije maaltijden aan huis.

Eiwitten spelen een belangrijke rol in ons lichaam. Zij maken ongeveer 15% uit van het gewicht in het lichaam van de gemiddelde persoon. U weet waarschijnlijk dat eiwitten de belangrijkste component zijn van de spieren . Spieren bewegen armen en benen, het hart is een speir en bewegen de wanden van onze darmen voor de voedseldoorvoer . Al deze spieractiviteit verbrandt het meeste van de energie in ons lichaam. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt en hoe meer voedsel je nodig hebt om je gewicht te handhaven. Eiwitten hebben ook een cruciale activiteit binnen alle cellen van je lichaam. Ze bewegen moleculen van de ene plaats naar de andere, bouwen het lichaam op, breken toxines af en doen talloos ander onderhoud. Eiwitten spelen een belangrijke structurele rol in de cellen. Eiwitten zijn eigenlijk ketens van kleine moleculen, de zogenaamde aminozuren. Sommige van deze ketens worden voortdurend afgebroken en nieuwe zijn samen geregen om hun plaats te nemen. Je lichaam kan een aantal van deze blokken aminozuren aanmaken, maar niet allemaal. Degene die je niet kunt maken heten essentiële aminozuren.

Vlees in het algemeen is een goede bron van eiwitten, met een volledige mix van alle essentiële aminozuren. Het bevat echter ook veel vet. Probeer dus magere vleessoorten uit te kiezen. Gevogelte, vis, eieren, noten, zaden en peulvruchten (droge bonen of erwten, zoals linzen, kikkererwten en bonen) zijn ook goede bronnen van eiwitten. Sommige mensen, zoals vegetariërs, hoeven aandacht te besteden aan het eiwit in hun voeding. Hoewel dierlijke eiwitten alle essentiële aminozuren bevatten, plantaardige eiwitten kunnen soms geringe hoeveelheden bevatten van sommige. Dat is waarom vegetariërs uit verschillende bronnen hun eiwitten moeten halen, om alle verschillende aminozuren die ze nodig hebben binnen te krijgen. Eieren zijn ook een goede bron van complete proteïne. Mensen die geen eieren of zuivelproducten eten, moeten vooral voorzichtig zijn opdat toch ze alle essentiële aminozuren eten. Een andere groep die misschien niet genoeg eiwitten eten zijn de ouderen.